Wednesday, April 27, 2011

TOPOFON 2


Heli, hääl ja luule. Seekord kahepäevase minifestivalina /
Sound, voice, poetry. This time as a two-day minifestival

Tartus, Y-galeriis Küütri 2
Üritus on tasuta / Free of charge



Kolmapäev, 4. mai kell 19 / Wednesday, May 4th at 7pm:

- MAARJA PÄRTNA - luule / poetry
- JOHN GRZINICH (EE, USA) - heli / sound
- LUULUR häälutab / sound poetry
- KI WA heli / sound
- MEHIS HEINSAAR luule / poetry
- MARTIINI heli / sound

Visuaalid / Visuals:
- KAJA PAE
Taustahelid luuletajatele / background sounds for poets:
- SVEN VABAR



Neljapäev, 5 mai kell 19 / Thursday, May 5th at 7pm:

Heli / Sound:
- MURMER (EE, USA)
- THOMAS TILLY (FR)
- IGNAZ SCHICK (DE)http://www.blogger.com/img/blank.gif


Topofon on kirjandusfestivali Prima Vista eelüritus / Topofon is the pre-event of Prima Vista literature festival
http://kirjandusfestival.tartu.ee/

Muuseas Thomas Tilly esineb ka Helikoosolekul sel kolmapäeval, 27. aprillil kell 18 ERMis.
By the way, Thomas Tilly will be performing at Helikoosolek this Wednesday, April 27th 6pm at Estonian National Museum, Tartu.

(English bios below)

MAARJA PÄRTNA on noor luuletaja, kes andis eelmise aasta lõpul välja kiita saanud debüütkogu "Rohujuurte juures", mida ta Topofonil esitlebki. Avaldanud luulet ka Vikerkaares ja Müürilehes. Luulest vabal ajal õpib Maarja ülikoolis maailmakirjanduse erialal.
http://katselabor.wordpress.com/

MEHIS HEINSAAR on kuulus eesti kirjanik. Loeb Topofonil oma uut ja vana luulet.
http://et.wikipedia.org/wiki/Mehis_Heinsaar

LUULUR on rahvusvaheliselt kuulus eesti häälutaja. Avaldanud arvukalt luulekogusid ja ühe CD. Võitnud oma karismaatilise luuleesitamisstiiliga mitmeid auhindu.
http://www.ekl.ee/malin/

JOHN GRZINICH esitleb oma uut plaati "Surface Scripts". John "...on Texasest pärit helikunstnik, kes juba hulga aastaid Ahjal elab ja Mooste kunstikeskuses toimetab. Tema huvialaks on keskkonnahelid, ja selles field recordingu vallas on ta juba ammust aega maailmas tunnustatud tegija. Lihtsuse mõttes aga võib Grzinichi muusikat iseloomustada ka kui drone`i. Grzinichi uus album "Surface Scrpits" keskendub ajale - sellele, kuidas aegamööda kulgevad protsessid mõjutavad füüsilisi objekte, kirjutab Grzinich albumi tagakaanel. Vesi uuristab kive, metall roostetab, puu kasvab, mädaneb ja kuivab. Kivisse uuristuvad vihma mõjul väiksed vaod tuhandete aastate jooksul, kuid vihmapladin avaldab meile mõju juba sekunditega. Plaadi esimesel träkil "Planar Migration" me kuuleme tavapäraseid igapäevahelisid - linnuhääled, metallikrudin, inimkõne ja kõiksugu määratlematud jorinad - mille taustal undab miski suur, hoomamatu ja subliimne. See undamine kõlab kui metafüüsiline, tabamatu fundamentaalolend või -jõud, mille haaramiseks on inimene putukana põgus ja rumal olend. Küllap see undav jõud siis aeg ongi, või ajaga seotud, või hoopis ajast väljas." (Sven Vabar, Eesti Ekspress)
http://maaheli.ee/

KI WA on helikunstnikuna reeglina üsna postindustriaalne ja masinistlik olnud, kuid seekord laseb ta meile algupäralt veidi elusamaid helisid oma kauakestnud Indoneesia-rännakult - letaalsed vulkaanid, geisrid, inimesed, loomad jne.
http://www.kiwanoid.com/

MARTIINI: "Tahtmata väga tähtsaks minna, ei saa samas märkimata jätta neid arvukaid heliloomingulisi kollektiive, kelledega olen koostööd teinud, nimetagem mõned minu edasist loomingut suuremal määral mõjutanud kooslused: NE!, Guruhark, Metabor, Radio Libertad, Eestlased, Mooses. Enda heliloomingus võbelen keskonnahelide salvestamise & (lo-fi) elektroonikaga loodud abstraktsete kollaažide helistikus, mis ei välista muidugi teatavaid konkreetseid teemasid & suunavõtte."

MURMER ehk Patrick McGinley on Ameerikas sündinud ja viimased 16 aastat Euroopas elanud heli- ja performance`i-kunstnik, kes on helikunsti vallas tegutsenud 1998. aastast peale. 2002. aastast peale on ta teinud briti kunstnike ja vabamõtlejate raadiojaama Resonance104.4fm heaks iganädalast saadet framework, mis on pühendunud keskkonnahelidega töötavate helikunstnike loomingule. Keskkonnahelid on põhilisel kohal ka murmeri enese loomingus. Ta kogub meid ümbritsevatest maastikest ja ruumidest igapäevaseid, harilikke helisid, mis aga oma kontekstist välja rebituna mõjuvad kummaliste ja erakordsetena, moodustades murmeri esinemistel ja salvestistel hoopis uut tüüpi, avaraid, rahulikke ja paljutõotavaid keskkondi, mille kohta poleks samuti vale öelda drone ambient. murmer elab ja töötab alates tunamullu-sügisest Moostes, MoKSis.
www.murmerings.com

THOMAS TILLY on kunstnik-helilooja ja iseõppinud muusik, kes kasutab oma töödes peamise instrumendina mikrofoni. 2001. aastal algatas ta keskkonnahelidele ja kohapealsete objektide helindamisele helidele keskenduva konkreetse muusika (musique concréte) projekti Tô. Sedalaadi tööde puhul tuleb heliplaadi komponeerimist ja avaldamist pidada ühe konkreetse paiga helianalüüsiks teatud kindlal ajavahemikul. (NB! See meetod nõuab, et helisalvestaja viibiks kohapeal, jälgiks ja uuriks paiga arhitektuurseid aspekte, et kujundada isiklik vaatepunkt ja tõlgendusviis). Tilly kasutab oma kogemusi ka heliinstallatsioonide loomiseks, võimaldades kohapeal kogutud spetsiifiliste andmete loogika arenemist ja kasvamist, kasutades selleks erinevaid kohapealseid käivitus-/hajutamissüsteeme.
http://www.fissur.com/.

IGNAZ SCHICK on Berliinis elav helikunstnik. Ta huvitub eeskätt laiv-elektroonikast ning on välja töötanud oma unikaalse elektroakustilise esinemisstiili, mida ta nimetab "pöörlevateks pindadeks" (rotating surfaces). Ta asetab vinüülimängijal pöörlevale metallplaadile erinevaid asju ja materjale (puit, metall, plastik, paber, viiulipoognad, vasktaldrikud...), mille vibratsioone aitab võimendada lihtne kondensaatormikrofon. Nõnda esinedes sündiv muusika võib olla äärmuslikult reduksionistlik või ka puhas karm noise, mahtudes mitmesuguste kaasaegse eksperimentaalmuusika suundade alla - näiteks ambient, musique concrete, industrial või elektroonika. Ignaz Schick on oma tubli 20-aastase karjääri vältel teinud koostööd suure hulga helikunstnike ja labelitega.
www.myspace.com/ignazschick


* * *

Bios in English:

MAARJA PÄRTNA is a young poetess who has a debut collection released, which she is going to present at Topofon. She has published her poems in several Estonian magazines and newspapers. Besides poetry she is studying world literature.
http://katselabor.wordpress.com/

MEHIS HEINSAAR is famous Estonian fiction writer, but at Topofon he is going to read his poetry.
http://et.wikipedia.org/wiki/Mehis_Heinsaar

LUULUR is an internationally renowned Estonian [sound] poet. He has released several poetry collections and a CD. Luulur has won several prizes with his charismatic performing style.
http://www.ekl.ee/malin/

JOHN GRZINICH has worked with sound and video since the early 1990s and performed and worked on projects throughout Europe and North America. He has released several CDs under a number of different labels. Says John: "My varied artistic approaches to sound generation, recording and production work with techniques that range from the construction of original instrument devices and the capture of acoustic phenomenon through environmental field recordings to digital multi-tracking and manipulation. The resulting compositions are often studies in extended evolutionary permutations of a selected set of sound sources. These sources can concentrate on different properties of sound instigation and emanation that can range from the textural animation of inanimate objects or an open-air mechanical noise field to overtone resonances from a set of wires stretched across a room. (from http://maaheli.ee/)

KI WA as a sound artist can be generally labeled as post-industrial and machinist, but at Topofon he plays a bit more animate sounds from his lengthy trip to Indonesia - lethal volcanoes, geisers, people, animals etc.
http://www.kiwanoid.com/

MURMER is an american born sound and performance artist who has lived and worked in europe since 1996. from 1996 until 1998 he lived in paris, where he studied theatre, and began his sound experiments in the context of those studies. moving to london in 1998, he began a collection of found sounds and found objects that would become the basis of all his work. he has composed works for several theatre performances, including the works of his own company, as well as performing live soundworks for others. in 2002 he co-founded framework, an organisation that produces a weekly radio show on london's resonance104.4fm. his work concentrates on the framing of sounds from our environment which normally pass through our ears unnoticed and unremarked, but which out of context become unrecognisable, alien and extraordinary: crackling charcoal, a squeaking escalator, a buzzing insect, or one’s own breath. (from http://www.murmerings.com/)

THOMAS TILLY is an artist-composer and self-taught musician who uses the microphone as his main instrument of work. In 2001 he created Tô, a solo project of concrete music focusing on environmental sounds and found-object manipulations. In this situation, the composition and publication on disc of such sound material has to be considered as a sonic synthesis of a place during a certain period of time. (N.B. this method requires one to stay, observe and study the architectural aspects of the place in order to formulate a personal view and interpretation of it). Tilly also uses his experience for sound-installations allowing the development and enlargement of the logic of specific data collected in a place – via various systems of triggering/diffusion in situ.
http://www.fissur.com/

IGNAZ SCHICK works and lives in Berlin where he became an active and integral force of the so-called “Berlin Nouvelle Vague” and the blossoming “real time music” scene. From the middle of the nineties onwards his interest and activities almost completely shifted towards live-electronics and after testing various instrumentations (hard- & software samplers, signal processing, contact mics, field recordings, …) he developed his own and quite unique electro-acoustic set-up which he calls “rotating surfaces”. Various objects and materials (from wood, metal, plastic, paper or violin bows and cymbals) are played directly on the rotating metal plate of the turntable and the vibrations are simply amplified with a small condensator microphone. With this set-up he covers many different styles of contemporary experimental music – ranging from extreme reductionism via ambient, industrial, musique concrete, electronica to harsh noise.
www.myspace.com/ignazschick

MARTIINI is a multi-talent who as a sound artist has collaborated with numerous Estonian collectives. Martiini works with field recordings and abstract collages created via means of lo-fi electronics that nevertheless do not exclude concrete themes and lines of flight.

No comments: