Thursday, July 02, 2009

Meelis Luks aka Mella maalinäitus JALAGA MAAILMA 31. jaan - 18. veebr 2009




"Minu nimi on Meelis Luks, aga mind tuntakse ka Mella nime all. Olen kunstnik, kes maalib oma töid pintsel varba vahel. Reesuskonflikti tõttu on minu liikumine raskendatud. Ei saa ise rääkida, teiste toetuseta kõndida. Vajan igakülgset kõrvalabi. Kuid see kõik ei takista mind elamast ja töötamast.

Joonistada on mulle alati meeldinud. Mäletan, kui mulle suruti jäme vildikas pihku ja siis ma joonistasin suuri koerasarnaseid elukaid. Alguses ma ikka püüdsin käega joonistada, kuigi see oli väga raske. Varba vahele pistsin pliiatsi umbes 19-20 aastat tagasi. Ajendiks sai dokumentaalfilm „Ratastoolitants“, kus näidati Tiiat, kes tikkis ja kirjutas jalaga. Sel moel on mul palju kergem töötada.

Olen teinud kunsti ka tavalise trükimasinaga trükkides tähtedest koosnevaid pilte. Maalimisega hakkasin tõsisemalt tegelema 90-ndate aastate alguses. Siis oli see oma lõbuks maalimine, kuna üksi kodus olles oli ju igav. Heade sõprade abil õnnestus mul 1993-ndal aastal saada ülemaailmse suu ja jalaga maalivate kunstnike ühingu stipendiaadiks. Kõik oma valmis maalitud taiesed olen kohustatud saatma Šveitsi, kus neist võidakse teha näitusi, valida postkaartide ja muude trükiste tegemiseks. Minu tööd ei jää alatiseks Šveitsi, vaid saadetakse mulle tagasi.
Ühing loodi 1956. aastal toetamaks kunstnikke, kes pole võimelised kasutama oma käsi kunstitegemisel ja kes kasutavad selleks suud või jalgu. Organisatsiooni peakorter paikneb Liechtensteinis. Ühingul on mitmetes riikides üle maailma kirjastajad, kes tegelevad postkaartide jms. väljaandmisega. Kunstnikke on praeguseks juba üle seitsmesaja kõikidest maailmajagudest. Eestis alustas ühing tööd 2006. aastal. Ühing ei ole heategevusorganisatsioon. Selle eesmärk on võimaldada kunstnikel ise teenida elatist vaatamata oma puudele ja ilma ühiskonna abita.

Mul on olnud palju näitusi nii Eestis kui ka välismaal. Minu personaalnäitus on olnud näiteks Tartu Ülikooli Raamatukogus, Riigikogu ruumes. Kaheksa näitust on olnud ka Läti Vabariigis. Antud näitus peaks olema järjekorras kolmekümne neljas.

Mulle meeldib maalida loodust, merd. Maalin põhiliselt õlivärvidega. Ühe pildi valmismaalimine võib kesta mõnest kuust kuni mõne aastani.
Peale maalimise tegelen ka arvutiga. Olen iseseisvalt õppinud arvuteid kasutama. Praegu töötan füüsilisest isikust ettevõtjana. Põhiliselt teen veebilehti. Olen Eesti Liikumispuudega Inimeste Liidu ametlik webmaster ja e-õppega tegeleva MTÜ THINK Eesti juhatuse liige ning tegevdirektor.
Ma ei pea end invaliidiks ega sandiks. Olen inimene, kes on kohanenud oma puudega. Pole ju vahet, kas ma saan kõndida või mitte, tähtis on, et ma olen võimeline mõtlema. Mul on kõik olemas, et olla kasulik teistele inimestele. Ei saa küll maad kaevata ja maja ehitada, aga see eest saan maalida, infoühiskonnas kasulik olla. Tähtis pole inimese kest vaid sisu.
Olen rõõmsameelne ja ei karda raskusi. Ei meeldi virisevad inimesed.

Elu on elamiseks, mitte virisemiseks!"


Koduleht: mella.lux.ee

vt ka artiklit Tartu Postimehes

www.tartupostimees.ee/?id=77472

No comments: